Solusi TERBAIK Untuk Masalah Anak SEMBELIT!

by - Sunday, December 20, 2015

Solusi TERBAIK Untuk Masalah Anak SEMBELIT!

Adakah anak anda pernah menghadapi masalah SEMBELIT? Atau adakah anak anda SEDANG menghadapi masalah SEMBELIT sekarang? Ke anda sendiri tak pasti anak anda SEMBELIT ke tidak?
.
.
Ada TIGA cara MUDAH nak tahu anak anda SEMBELIT:

Untuk anak yang dah MAKAN SOLID, kalau dah 3 hari masih belum membuang air besar… Confirm SEMBELIT.

Kalau bayi yang masih FULLY BREASTFEED masih tidak membuang air besar selama 10 hari… Sah SEMBELIT.

Bayi yang minum SUSU FORMULA… berapa hari yer? Hari-hari kena membuang air besar. Nak tahu sebab apa? Tunggu dalam entry-entry yang bakal mendatang yer 

Gambar hiasan semata-mata...Jangan biarkan anak anda jadi begini !
.
.

ANTARA TANDA-TANDA ANAK ANDA MENGALAMI MASALAH SEMBELIT

Sakit perut (datang dan pergi)
➡Kurang lapar berbanding biasa
➡Berkelakuan resah dan tidak selesa
➡Luka pada dubur – yang menyebabkan rasa sakit dan berdarah apabila buang air. Ini disebabkan anak anda meneran terlalu kuat untuk memaksa najis yang keras dan besar keluar.
➡Berkelakuan menahan (bagi mengelakkan rasa sakit) seperti mencangkung, menyilang kaki atau tidak mahu duduk di atas mangkuk tandas
➡Anda boleh mengesan ketulan keras apabila menekan perutnya.

DALAM MASA JANGKA PANJANG MASALAH SEMBELIT AKAN MENYEBABKAN

➡Buang air dalam seluar. Hujung usus besar (rektum) anak anda dipenuhi najis dan ini menyebabkan ia mengembang. Anak anda mungkin tidak terasa mahu buang air kerana rektum ini sentiasa mengembang.
➡Dalam keadaan ini, najis boleh keluar sendiri tanpa disedari. Dalam istilah perubatan, sembelit disebut enkopresis atau inkontinen feses.

PUNCA-PUNCA YANG MENYEBABKAN MASALAH SEMBELIT

➡Ia disebabkan keadaan semula jadi. Sesetengah kanak-kanak ada pergerakan usus yang perlahan sehingga boleh menyebabkan sembelit. Selain itu tabiat ke tandas seperti mengabaikan isyarat buang air kerana leka bermain.

➡Perkara ini menyebabkan lama kelamaan najis menjadi keras dan besar menyebabkan ia sukar untuk dikeluarkan.

➡ Jadual ke tandas perlu dipupuk dan dijadikan waktu khusus yang tiada gangguan. Menahan keinginan untunk buang air akan menyebabkan proses buang air besar menjadi lebih sakit dan payah.

➡Kadangkala pertukaran persekitaran baru seperti sekolah atau diberitahu untuk ‘bertahan’ ketika mahu buang air (terutama di sekolah) juga boleh menyumbang kepada masalah ini.

➡ Kebanyakan kanak-kanak yang mengalami sembelit makan seperti biasa. Meningkatkan pengambilan serat dan air biasanya tidak membantu mengatasi masalah ini. 
Bagaimanapun bagi sesetengah kanak-kanak yang memang ada kecenderungan mengalami sembelit, kekurangan serat boleh memburukkan keadaan.

➡ Luka pada dubur menyebabkan kanak-kanak berasa sakit dan tidak mahu ke tandas. Jadi mereka akan cuba bertahan dan keadaan ini boleh menyebabkan masalah bertambah teruk.

➡ Penyakit seperti ketiadaan hujung saraf di dalam usus, kecacatan saraf tunjang, kekurangan hormone tiroid dan beberapa gangguan metabolik juga boleh menyebabkan sembelit. Bagaimanapun ia kes terpencil dan hanya sebilangan kecil masalah sembelit kanak-kanak disebabkan penyakit.

ANTARA RAWATAN YANG BOLEH DILAKUKAN

Rawatan perlu diteruskan sehinggalah kanak-kanak boleh buang air besar seperti biasa. Antara rawatannya ialah:

✔Memupuk tabiat ke tandas – Kanak-kanak yang ada masalah sembelit perlu dibiasakan duduk di atas mangkuk tanda secara teratur. 

Ini termasuklah duduk di tandas selama tiga hingga lima minit selepas sarapan, makan tengah hari dan malam. 

Mereka perlu duduk di atas mangkuk tandas walaupun tiada rasa mahu buang air atau mereka sudah buang air sebelum makan. 

Untuk menggalakkan tabiat ini, ibu bapa boleh memberi pelekat atau bintang sebagai penghargaan.

✔Ajar anak untuk ke tandas apabila terasa mahu buang air.

✔Buang pengalaman menyakitkan. Ini boleh dibantu dengan menggunakan ubat pelawas (makan) untuk melembutkan najis selama beberapa minggu. Ia akan memudahkan perjalanan najis dan memberi masa kepada luka untuk sembuh.

✔Ramai kanak-kanak takut terjatuh ke dalam mangkuk tandas. Untuk mengatasinya anda boleh meletakkan bangku kecil dan rendah di atas kakinya.

✔Selain ini galakkan anak untuk makan lebih sumber serat terutama bagi yang ada kecenderungan mengalami sembelit. Berikan anak sekurang-kurangnya dua hidangan buah-buahan setiap hari seperti plum, prun, kismis, aprikot dan pic (tidak perlu dikupas kulit).

✔Jika boleh, pujuk anak makan tiga hidangan sayur-sayuran setiap hari. Bagaimanapun ia bukan mudah jadi gantikan dengan bijirin seperti bran, gandum hancur atau oat. Elak bijirin yang diproses seperti emping jagung kerana ia kurang atau tiada serat.

✔Beli roti mil penuh dan bukan roti putih. Hadkan pengambilan susu lembu kepada 500 milimeter sehari dan elakkan minuman manis sebelum makan untuk merangsang dan memperbaiki selera anak.

➡Jika anda syak bayi (kurang 12 bulan) mengalami sembelit, bawa berjumpa doktor. Anda mungkin perlu menukar susu formula kerana ada yang tidak seusai untuk anak anda.

➡Bagi bayi berumur enam bulan ke atas, masukkan lebih buah dan sayur dalam diet mereka. 

➡Anda boleh beri prun atau aprikot yang direnih dan ditapis (tiga sudu makan setiap minggu) atau jus prun yang dicairkan.

Kadang-kadang kanak-kanak nie bukan suka  sangat nak makan buah-buahan, tambahan pulak kalu nak suruh makan sayur-sayuran.....memang susah sangat....

Nak minum air kosong pun susah...

Mungkin dengan pengambilan supplement yang sesuai untuk anak-anak kita, dapat membantu menyelesaikan masalah sembelit ini...

Kaedah RAWATAN yang paling MUDAH adalah memberikan anak anda memakan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan SERAT ataupun lebih dikenali sebagai HIGH FIBER. 

Sambil menambah kandungan SERAT dalam diet anak anda, anak anda juga perlu minum lebih banyak air masak.

Tapi, saya pasti tak semua kanak-kanak suka dengan sayur dan buah-buahan. 

Ada yang nampak saja sayur, terus hilang lapar. 

Kalau kena kes macam nih, sure anda pening kepala memikirkan cara terbaik me’maksa-rela’ anak anda untuk makan sayur dan buah-buahan.

Jangan RISAU, saya ada solusi TERBAIK dan TERMUDAH untuk menyelesaikan masalah sembelit anak anda! 

Masalah sembelit anda pun juga boleh diselesaikan, insya-Allah  MEAL SHAKES SHAKLEE bersedia membantu menghilangkan kegusaran anda!



Pertama kali mendengar tentang MEAL SHAKES SHAKLEE?
.
.
Mealshakes Shaklee merupakan minuman yang kaya dengan kandungan SERAT di samping mengandungi Vitamin B-12 yang merupakan komponen Vitamin B yang berfungsi untuk melancarkan penghadaman perut. 

Cara MEAL SHAKES SHAKLEE berfungsi adalah SANGAT UNIK!

Kandungan SERAT di dalam Meal Shakes Shaklee ini adalah jenis yang larut di dalam air dan akan bertindak sebagai ‘pencuci’ usus dan perut anak anda. 

SERAT ini akan mengumpul sisa makanan yang tidak diperlukan oleh tubuh dan juga membuang KOLESTROL berlebihan!

 Apabila semua sisa makanan ini telah berkumpul menjadi gumpalan najis, SERAT akan membantu najis tersebut menyerap air supaya najis lembut (kira tak SEMBELIT).



Di sinilah pentingnya anak anda BANYAK MINUM AIR. Akhirnya, SERAT di dalam Meal Shakes Shaklee akan mengaktifkan sistem pembuangan najis anak anda dan membantu tubuh mengeluarkan najis dengan MUDAH. Adakah anda masih ragu-ragu?
.
.
Di sini saya kongsikan KHAS satu testimoni dari salah seorang pengguna Shaklee yang telah memberikan Meal Shakes Shaklee kepada anaknya.







Jadi jangan biarkan anak anda menahan kesakitan akibat sembelit lagi!

Segera hubungi saya untuk tempahan sekarang.
Saya jamin, insya-Allah anda pasti berpuas hati..
.
.

Klik sini untuk pembelian secara Online terus dari HQ. 

                                    Atau

Anda boleh klik icon wasap ini untuk konsultasi dulu.





Fb : Sha Darwisyah
Page : TIPS IBU MENGANDUNG & BERPANTANG

 Wakil pengedar shaklee anda di JOHOR BAHRU



       SHA DARWISYAH
TEL/WHATSAPP: 011-217 66769
Shaklee Independent Distributor ID 1168055
EMAIL : shadarwisyah@gmail.com

You May Also Like

0 ulasan

Instagram