Alfafa & Jaundis

by - Friday, January 15, 2016

Cara Turunkan Bacaan Jaundice Tanpa Perlu Warded Baby


Biasa lah, kalau baby lahir je, lepas 3 hari kena cek semula nak tengok bacaan kuning/jaundice dia.

Tips nak tengok kuning tinggi ke tak, tengok je kat mata putih baby, kalau kuning kat situ, maksudnya tinggi lah tu, memang kena bawak balik hospital.

Kalau boleh masa baru lahir jangan lah bagi pakai baju warna kuning ke, oren ke, senang nak tengok warna kulit baby. Ada baby kulit dia kuning habis tau bila tinggi sangat jaundice nya.

Orang tua- tua bagi petua, untuk anak kuning, jemur bawah cahaya matahari sebelum pukul 10 pagi. Ada juga yang bagi petua minum susu kambing dan titiskan titisan anggur hijau ke dalam mulut baby.

Tu semua untuk kasi baby kencing dan berak kerap. Bila kerap buang najis, billirubin tu akan keluar sekali lah ikut najis baby.

Tapi tak semua baby bernasib baik gitu. Ada yang dah macam- macam cara buat, pun bacaan kuning masih tinggi.

Alhamdulillah untuk Muhammad dan Maryam tak kuning.

Sebenarnya ada rahsia berkaitan produk Shaklee yang tersimpan rapi mengenai jaundice ni, tapi saya tak berani dedahkan. Hehe.

Bukan apa, ramai di kalangan distributor menyebarkan ajaran yang produk tersebut tak boleh di ambil jika anak kuning, dengan alasan ia nya herba.

Tapi real case membuktikan sebaliknya.

Produk apa kah itu?

Jeng jeng jengggg

Ianya adalah… Alfalfa Complex Shaklee!!



ALFALFA SEMASA HAMIL


Untuk ibu yang pernah ada sejarah anak pertama dan kedua kuning tinggi, saya suka nak cadangkan ambil lah Alfalfa di hujung kehamilan. Bukan sepanjang kehamilan tau. Cukup lah bulan ke-8 ke atas.

Ada senior saya buat camtu.

Kisahnya, sebelum dia berkenalan dengan Shaklee, masa anak pertama dan anak kedua lahir, bacaan jaundice sangat tinggi sampai terpaksa warded.

Tapi Alhamdulillah selepas berkenalan dengan Shaklee dan amalkan Alfalfa masa hujung pregnancy anak ketiga, Alhamdulillah yang anak ketiga ni tak kuning 

ALFALFA UNTUK BABY KUNING


Asalnya saya tak tahu pun kalau baby dah ada kuning, Alfalfa boleh membantu. Kawan saya prove it.

Dia beli set pantang dengan saya, ai terlupa lah nak cakap Alfalfa toksah makan dulu >_<

Rupa- rupanya dia dah makan right lepas bersalin walaupun anak dia kuning tinggi. Dan alhamdulillah, bacaan kuning anak dia drop selepas makan Alfalfa! 




Seorang lagi kawan saya, anak dia prolonged jaundice. Dek tak tahan anak asyik nak kena cucuk sana – sini untuk cek bacaan kuning, dia pun tawakkal lah makan Alfalfa.

Dan Alhamdulillah, bacaan kuning anak dia turun!

Yang memberi kesembuhan adalah Allah. Kita hanya berusaha menggunakan Alfalfa

MACAM MANA ALFALFA MEMBANTU JAUNDICE?


Mula- mula, kita kena tahu ape benda jaundice ni.

KENAPA JADI KUNING? 


Jaundice ni berlaku sebab billirubin terlalu banyak. Billirubin adalah toksik yang terhasil dari sel darah merah yang kehilangan oksigen. Ia berwarna kuning atau oren. Tu yang kita panggil kuning tu

Senang cerita camni, sel darah merah mengangkut oksigen ke setiap bahagian badan kita. Setiap sel dalam badan kita termasuk sel darah merah akan mati dalam masa beberapa hari.

Sel darah merah ni akan sampai waktu, dia akan mati bila oksigen dah takde dalam sel tu. Sel ini akan jadi billirubin. Sepatutnya billirubin ni akan pergi ke organ hati. Hati akan proses billirubin ni.

Kemudian billirubin yang di proses akan dibuang sebagai najis atau air kencing. Najis baby yang warna gelap adalah sebab ianya mempunyai kandungan billirubin. Maksudnya, hati baby tu berfungsi dengan baik lah.

Orang dewasa pun sama, kan najis kita warna gelap, tu sebab billirubin lah tu.

Untuk kes baby kena jaundice, masa dalam rahim ibu, billirubin baby dimusnahkan oleh hati ibu. So takda isu. Tapi bila dah lahir, hati baby terpaksa musnahkan billirubin ni sendiri.

Masalahnya ada baby hati dia tak berapa matang atau tak berapa kuat, jadi hati tu tak dapat nak proses sendiri billirubin dia. Maka terjadi lah masalah terlalu tinggi bacaan jaundice.

Ini juga menjadi masalah utama kepada bayi pra- matang, hati bayi pra-matang adalah belum betul- betul matang. Sebab tu pre-mature baby kebanyakannya akan kena jaundice.

BAGAIMANA ALFALFA MEMBANTU?


Alfalfa bagus untuk kesihatan hati. Ia menguatkan hati ibu dan hati baby. Kalau ambil di hujung kehamilan, insya-Allah ia bantu kuatkan hati baby so that bila baby lahir, hati baby tu dapat proses sendiri billirubin dia

Untuk ibu yang tak ambil Alfalfa semasa hamil, dan baby kuning, ibu tersebut disarankan untuk menyusukan anak dan ibu ambil Alfalfa.

Alfalfa yang disalurkan melalui susu ibu ni akan bantu  kuatkan hati baby tadi, dan seterusnya hati yang kuat dapat musnahkan billirubin yang banyak.

DAN HASILNYA?


Alhamdulillah dapat lah result macam 2 orang kisah kawan saya dalam pantang bersama anak jaundice tadi.

Sorang anak jaundice terus turun kuning lepas 3 hari makan Alfalfa.

Sorang lagi anak prolonged jaundice, dan Alhamdulillah lepas ibu ambil Alfalfa, jaundice anak turun 

Ibu- ibu yang anak ada jaundice belum turun atau susah nak turun, jom lah dapatkan Alfalfa.

KEGUNAAN LAIN ALFALFA




Alfalfa ni bukan saja untuk jaundice, tapi juga bagus untuk rawat keputihan ibu, turunkan bacaan kolesterol ibu dan ayah, rangsang penghasilan susu ibu (bagus ni anak jaundice kena menyusu kerap), bertindak seperti kacip fatimah, dan banyak lagi..

Sumber

Ingin mengetahui lebih lanjut...cepat2 hubungi sha ye..


 Fb: Sha Darwisyah
Page : TIPS IBU MENGANDUNG & BERPANTANG

Dan jika anda berada dalam Johor Bahru..penghantaran ke rumah anda adalah PERCUMA!😊😊😊

         SHA DARWISYAH
 TEL/WHATSAPP: 011-217 66769
Shaklee Independent Distributor ID 1168055


You May Also Like

0 ulasan

Instagram